Taalontwikkelingsstoornis en slechthorend | ||
Een kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een slechthorend kind heeft moeite met het leren van zijn moedertaal en het gebruik daarvan. Ze kunnen ook minder goed leren van hun sociale omgeving. Dit heeft gevolgen voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Het meedoen met de omgeving en zich te redden met de taal vraagt veel inspanning, omdat het verwoorden van bedoelingen, wensen en emoties problemen geeft.
Taal begrijpen en gebruiken is ook een belangrijke voorwaarde voor de omgang met de ouder, vrienden en andere mensen die het kind in het dagelijks leven tegenkomt. Een kind met TOS of een slechthorend kind laat dan ook vaak sociaal- emotionele problemen zien.
De sociaal- emotionele problemen van het kind kunnen zich uitten in gedrag waar het kind zelf last van heeft (bijvoorbeeld faalangst, depressieve klachten, onzekerheid, terugtrekken…) of in gedrag waar de omgeving last van heeft (bijvoorbeeld woede uitbarstingen, driftig, fysiek reageren).
Een kind met TOS of een slechthorend kind kan het soms ook moeilijk vinden om zich in te leven in de ander. Het kind kan soms schrikken van de emotionele reactie van een ander kind. Het heeft er soms ook moeite mee om de emotie bij de ander te herkennen. Verbanden leggen tussen oorzaak en gevolg is lastig. |
| Een taalontwikkelingsstoornis of slechthorend zijn, heeft flinke gevolgen voor de ontwikkeling van een kind.
Ik heb veel ervaring in het werken met kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Elke keer ben ik geraakt door hun eigen verhaal, hun gebrokenheid in hun zo jonge leven. Ik hoor graag hun verhalen. Verhalen die ze met beperkte woorden vertellen of verhalen die ze door hun gedrag laten zien.
Ik voel mijn betrokkenheid en liefde voor deze kinderen voor wie het leven niet zo vanzelfsprekend is. In mijn kindercoachpraktijk bied ik passende ondersteuning tijdens het coachtraject. Hierbij maak ik gebruik van methodieken die aansluiten bij het kind. Bij slechthorende kinderen maak ik gebruik van Nederlands met Gebaren (NmG). Ik voel een verlangen om er voor deze kinderen te zijn op hun eigen reis. Deze unieke kinderen ieder met een eigen kleur weer laten sprankelen! Ik zie ze, ik voel ze en mijn hart staat voor ze open. |
ContactPraktijk SprankelKind HoutenPraktijk voor kindercoaching en psychosociale therapie T: 06 - 129 398 56 E: info@praktijksprankelkind-houten.nl
| Locatie |